50 Shades of Grey nu e dragoste!

Nu îmi face o plăcere deosebită să povestesc despre mine, cu atât mai puțin străinilor, dar sunt genul de persoană cu un nivel crescut (poate prea crescut) de nonconformism. Dacă 10 oameni merg către dreapta, există șanse foarte mari ca eu să merg către stânga. Doar ca să nu fiu ca ei…

În ultima vreme s-a făcut o campanie intoxicantă pentru a promova filmul 50 Shades of Grey. Încă de când a apărut cartea în Anglia mi-a spus un prieten despre ea și ce succes fulminant avea în rândul femeilor de acolo. Apoi a apărut și la noi și româncele au sorbit cu nesaț fiecare rând. Tocmai pentru că ele erau așa pasionate de cartea asta am spus că nu o citesc. Uite așa! Să fac altfel decât majoritatea. Dar până la urma-urmei sunt psiholog și am de-a face cu femei în fiecare zi așa că am fost nevoită să văd despre ce este vorba, de ce place așa mult cartea asta. La fel am procedat și cu Twilight (filmele) pe care am ajuns să le urmăresc pentru că elevele mele făceau acest lucru și nu înțelegeam de ce le place așa de mult. Mi-a fost tare greu să le vizionez pentru că sunt așa de plictisitoare ca un discurs politic. De trei ori am încercat să văd primul film și de fiecare dată am adormit buștean. Atât de pasionante sunt! În fine, cu 50 Shades of Grey speram să scap. Dar văd că nu am șanse. Am luat cărțile la studiat… Părerea mea personală – Sandra Brown în varianta anilor 2000, povești care frizează patologicul dar care nu știu să îl prezinte la fel de bine ca Pascal Bruckner. Pentru că dacă vrei să vezi o poveste de dragoste „modernă” numai acolo vei găsi. 

Ceea ce este în 50 Shades of Grey nu este altceva decât o poveste în care sexul abundă, dă bine pe ecrane dar în realitate este un dezastru. În memoria femeilor care au fost bătute vreodată de partenerii lor, a celor care au fost manipulate tocmai prin utilizarea iluziei amorului, a fetițelor și băiețeilor crescuți într-un mediu abuziv sau cu niște părinți ce i-au neglijat vreodată, acest film nu merită văzut. Nici măcar dacă vreți să vă condimentați viața sexuală. Când ai 20 de ani, ești virgină și ai experiență de viață cât un copil, asertivitate și valori personale mai deloc, este foarte ușor să cazi pradă unui bărbat narcisist și manipulator. Pentru că Anastasia este o pradă. O femeie puternică și sănătoasă psihic nu ar fi niciodată partenera unui astfel de bărbat oricât „miroase (el) a Christian”. Ea trăiește sindromul Stockholm și toată lumea odată cu ea.

Am găsit o analiză critică foarte bună a acestui film pe care vă invit să o citiți. Ea este scrisă de o doamnă psihiatră și spune lucrurilor pe nume departe de iluzia romantismului care învăluie filmul. Este scrisă în limba engleză, dar cu ajutorul translatorului Google veți citi cu ușurință și veți înțelege despre ce este vorba. Eu doar mai punctez câteva aspecte fără a repeta o serie de afirmații. Ceea ce nu spune doamna este că dacă Christian era un sărac, ceea ce face intra la categoria violență domestică. Dar când este bogat, îl iertăm, ba chiar îi zicem că e dragoste… Să spunem lucrurilor pe nume că doar așa ne păstrăm sănătatea psihică! Și mai este un aspect – cartea a avut așa de mult succes pentru ca a speculat la maxim o idee în care femeile cred cu toată puterea lor deși este o iluzie foarte periculoasă: ele cred că iubirea lor este așa de mare încât poate să îl facă pe un bărbat să se schimbe. Mai precis, dacă ea îl iubește pe el, așa o magie se va petrece peste el încât o să spele cu drag WC-ul din casă, o să spele vasele și o să mai gătească o săptămână întreagă numai bunătăți, o să lase berea cu prietenii pentru a petrece o seară romantică cu tine, etc… Asta se va întâmpla dacă EL o iubește pe ea, nu invers.

Nu mă credeți?Așa arată un Christian Grey în realitate – citiți aici

Iar cireașa de pe tort este faptul că nici actorilor din rolurile principale nu le-a plăcut experiența – dovada aici.

Părere personală – dacă țineți neapărat să vedeți filmul, priviți-l, dar țineți minte că ceea ce el prezintă nu este nici realitatea, nici adevărul. Nu e nici o poveste de dragoste, nici o fantezie sexuală bună. Pentru că nu sexul este totul într-o relație. Vă întrebați cum ar avea grijă Grey de Anastasia dacă ar fi bolnavă? Când i-ar naște copilul? Sau mai interesant – când copilul plânge și trebuie schimbat…

Când eram studentă în ultimul an de facultate am avut ocazia să cunosc o doamnă psiholog deosebită și ne povestea în cadrul unui seminar că avea o clientă ce venea în fiecare săptămână și povestea ce pasionant este sexul cu soțul ei și că în fiecare săptămână ei fac câte ceva nou. Într-una din săptămâni era în pană de idei și atunci și-a dat seama că tot ceea ce avea cu soțul ei în comun era sexul… Iubire nu era… Doar sex… Se casătorise cu un amant…

Vă doresc zile pline de iubire în inimile voastre și ale celor din jurul vostru. Și, ca de obicei, multă sănătate și zile binecuvântate

Lavinia Stupariu, psiholog clinician

Logo_ProVita_FaraSlogan_color_TransparentBackgound-2

Strada Teodor Mihali nr. 38-40 (zona FSEGA) Cluj-Napoca

Telefon 0264.431.891/0748.127.021

e-mail (pentru consiliere online): lavinia.stupariu@gmail.com

www.clinicaprovita.ro

About Lavinia Stupariu

Sunt psiholog clinician și lucrez la Clinica ProVita din Cluj-Napoca. În prezent sunt plecată la studii de specialitate în Marea Britanie. Specializarea mea este psihologia clinică aplicată în obstetrică-ginecologie. Lucrez cu femei însărcinate și mame cu copii mici (primele 1.000 de zile) sau preșcolari. În 2016 am inițiat în cadrul Bisericii Ortodoxe un proiect de educație perinatală și suport pentru părinții care au copii cu vârste cuprinse între 0 și 7 ani la care au participat circa 200 de părinți. La clinica unde lucrez și în colaborare cu medicii de familie din Cluj am ințiat în luna octombrie 2016 un proiect de screening și interventie pentru depresia post-natală și tulburările de anxietate din perioada perinatală la care au participat peste 600 de mame. Domeniile mele de interes sunt nașterea naturală, psihoginecologia, dezvoltarea cognitivă și socio-emotională a copiilor mici cu debut în perioada prenatală, tulburările psihice specifice perioadei post-natale și mai ales psihologia și medicina evidence-based.
This entry was posted in Ea și el and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

