Fara lacrimi la gradi – partea a IV-a

Am tot scris până acum despre cum putem să construim un început bun pentru copiii noștri care vin la grădiniță pentru prima dată și astăzi doresc să închei această discuție despre acomodare cu alte câteva aspecte practice – cum comunicăm cu piticii noștri despre activitatea lor de peste zi? 

Să zicem că venim să ne luăm copilașul după prima sa zi departe de noi. Sunt convinsă că nu ați stat cu inima împăcată deși v-am tot încurajat să o faceți, dar când ajungeți la grădi încercați să nu vă exprimați îngrijorarea. Până ies copiii din grupă încercați să socializați cu alte mămici, să citiți meniul zilei, să vă uitați pe panoul grupei dacă există acolo lucrări deja expuse, să încercați să aflați cât de cât cum a fost pentru copii ziua aceasta. Când cel mic se apropie de dvs evitați să vă exprimați toate emoțiile puternice cu excepția dragostei. Ar fi de preferat ca cel mic să nu vă vadă îngrijorați, speriați, speriați. Bucurați-vă de revedere și urmăriți-i expresiile emoționale. Este posibil să fi plâns când v-ați despărțit, dar doamna să îl fi ajutat să facă față emoțiilor sale negative și acum să fie liniștit, poate chiar fericit. Nu îi aduceți aminte de lacrimile de dimineață! Acest lucru nu poate face altceva decât să îi reamintească faptul că a rămas singur la grădiniță și să reînceapă să plângă. Nu cred că vă doriți acest lucru….

Așadar, de cum îl vedeți, îmbrățisați-vă și bucurați-vă de revedere. Puteți chiar să îi spuneți că arată fericit, că probabil a făcut ceva interesant și abia așteptați să vă povestească despre asta. Așa începeți să comunicați și vă recomand să îl susțineți în ceea ce vă spune. Cum? În general discuțiile despre grădiniță sau școală cuprind câteva teme importante:

  1. Viața socială – La creșă, la grădiniță sau la școală copilul merge ca să își facă prieteni noi. Așa că am putea să aflăm mai multe lucruri despre acest lucru punând întrebări copilului:
  • Unde ți-ai petrecut azi cea mai mare parte a zilei? Grupa de grădiniță este împărțită în mai multe sectoare (întrebați educatoarea despre ele). Poate copilul a stat azi mai mult la sectorul jocuri de construcții, la căsuța păpușii, la bibliotecă, etc. Aflați despre acest lucru pentru că vă cunoașteți mai bine copilul și preferințele sale.
  • Cu cine ai povestit astăzi? Pe cine ai ajutat? Probabil acasă pare un copil leneș, dar veți fi surprinși să vedeți că unii „leneși” sunt tare harnici la grădi sau la școală. De asemenea, este foarte important ca părinții să știe cine sunt prietenii copilului, cu cine își petrece cea mai mare parte a timpului și despre ce discuta. Nu facem un interogatoriu ca cei de la FBI, dar esența stă în detalii….
  • Lângă cine ai stat astăzi? Cine este colegul tău de bancă, vecinii tăi de la masă? Pentru managementul eficient al clasei, cadrele didactice au tendința de a schimba locul copiilor în sală, așa puteți afla dacă copilul dvs creează probleme de disciplină sau este considerat îngerașul clasei/grupei, numai bine de pus alături de poznași ca să îi liniștească.
  • Ce lucruri frumoase ai auzit astăzi? Ți-a spus cineva ceva frumos/urât? Dar tu cum ai vorbit cu ceilalți? Vă rog să aveți mare grijă cum vorbiți acasă! Urechile copiilor nu sunt create pentru a auzi înjurături sau blesteme, așa că evitați să vorbiți urât în preajma copilului, chiar dacă frustrarea vă determină să reacționați uneori astfel. Dacă copilul aude înjurături și știți sigur că acest lucru s-a petrecut, spuneți-i că acest mod de exprimare nu este specific oamenilor educați și că nu este de dorit ca și el să înjure. Dacă un cadru didactic îl înjură, copilul trebuie să vă spună acest lucru și să știe că NIMENI pe lume nu are voie să îi vorbească urât. Când un cadru didactic spune copiilor că sunt proști, tâmpiți sau vine cu tot felul de injurii, părinții sunt datori să ia măsuri și mai ales să nu cedeze din teama că cel mic nu va mai fi educat. Vă atrag atenția că un cadru didactic trebuie să acumuleze foarte multă frustrare personală ca să aibă astfel de reacții și tăcerea părinților și a copiilor nu face altceva decât să mențină comportamentul în defavoarea celor mici.
  • Ce îți place să faci în pauze?
  • Care parte din grădiniță/școală nu îți place? Așa aflați că poate nu îi place să mănânce (dacă aveți un copil mai pretențios cu mâncarea) sau că îi place să meargă în cabinetul asistentei medicale că ea se poartă foarte drăguț și îi acordă multă atenție.
  • Ați făcut azi fotografii? Cu ce ocazie? 
  • A fost ziua de naștere a vreunui coleg? Câți ani a împlinit și cum i-ați serbat aniversarea? 
  • Ce ați mâncat astăzi la grădiniță/școală și ce ți-a plăcut cel mai mult? Se poate să rămâneți uimiți că unii copii mănâncă la grădiniță ceea ce acasă refuză categoric sau poate că vă roagă să le faceți o rețetă pe care au savurat-o azi. Eu cunosc multe mămici care au fost nevoite să învețe să facă griș cu lapte și sos de ciocolată pentru că așa se făcea la grădinița unde lucram. Iar de pâinea unsă cu pastă de ou cred că vă amintiți și dvs de când erați copii mici….

2. Ce a studiat astăzi  – În fiecare zi copiii învață câte ceva nou. Și la creșă, chiar, sunt activități educative și puteți afla de ele întrebând ce activități au avut loc astăzi. Dacă au învățat despre urși, mergeți acasă și mai discutați despre acest subiect. Deschideți o enciclopedie și citiți despre diferite tipuri de urși, despre habitatul lor, orice numai să nu vă rezumați la ceea ce s-a spus la grupă. Nu lăsați învățarea în seama grădiniței/școlii pentru că nu le faceți celor mici un bine! Cei mai bine educați copii sunt cei care învață să afle cât mai multe informații și să judece critic informațiile primite. Și vă rog să mă credeți că profesorii iubesc copiii care cunosc multe lucruri!

  • Care este primul lucru pe care îl face când ajunge în grupă/clasă? 
  • Ce carte ați citit astăzi?
  • Care a fost cel mai dificil lucru pe care l-ați făcut azi?
  • Ce reguli v-au fost impuse astăzi?
  • Cum a fost exercițiul de pregătire în caz de incendiu/cutremur? Ce ai învățat din ce ați făcut? Periodic se fac exerciții de pregătire practică în caz de incendiu/cutremur și copiii participă la ele, iar pentru o pregătire temeinică vă sfătuiesc să îi sugerați să fie atent la ceea ce i se spune.
  • Dacă copiii se pregătesc pentru o sărbătoare anume (cum este Crăciunul, de exemplu), întrebați ce au făcut pentru acesta.

Poate că sunt multe de întrebat și de discutat pentru un părinte deja obosit după o zi de muncă, dar acesta este unul din cele mai bune modalități prin care creați o legătură de dragoste și încredere între dvs și cel mic. Un efect pozitiv al repetării acestui comportament de discuții după o zi plină la grădiniță este faptul că după scurt timp nici nu trebuie să punem aceste întrebări, copilul răspunde singur la ele și vă spune singur cum a fost ziua sa. Ce altceva ne dorim mai mult decât să fim cei mai buni prieteni ai lor? Știți când simțiți cel mai bine efectele discuțiilor deschise? În adolescență!

Adesea cei mari sunt acuzați că nu își petrec timpul cu copiii lor, că atenția pentru ei constă în numai 5-7 minute pe zi. Oare nu pentru ei muncim și nu sunt ei cei mai importanți? Haideți să le arătăm acest lucru petrecând timp de calitate, iar discuțiile deschise sunt un bun exemplu. Dacă ne mai facem și puțin timp să mergem cu ei în parc, suntem eroii acelei zile!

Multă sănătate și zile binecuvântate,

Lavinia Stupariu, psiholog clinician

Logo_ProVita_FaraSlogan_color_TransparentBackgound-2

Strada Teodor Mihali nr. 38-40 (zona FSEGA) Cluj-Napoca

Telefon 0264.431.891/0748.127.021

e-mail (pentru consiliere online): lavinia.stupariu@gmail.com

www.clinicaprovita.ro

About Lavinia Stupariu

Sunt psiholog clinician și lucrez la Clinica ProVita din Cluj-Napoca. În prezent sunt plecată la studii de specialitate în Marea Britanie. Specializarea mea este psihologia clinică aplicată în obstetrică-ginecologie. Lucrez cu femei însărcinate și mame cu copii mici (primele 1.000 de zile) sau preșcolari. În 2016 am inițiat în cadrul Bisericii Ortodoxe un proiect de educație perinatală și suport pentru părinții care au copii cu vârste cuprinse între 0 și 7 ani la care au participat circa 200 de părinți. La clinica unde lucrez și în colaborare cu medicii de familie din Cluj am ințiat în luna octombrie 2016 un proiect de screening și interventie pentru depresia post-natală și tulburările de anxietate din perioada perinatală la care au participat peste 600 de mame. Domeniile mele de interes sunt nașterea naturală, psihoginecologia, dezvoltarea cognitivă și socio-emotională a copiilor mici cu debut în perioada prenatală, tulburările psihice specifice perioadei post-natale și mai ales psihologia și medicina evidence-based.
This entry was posted in Mămici și pici fericiți and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a comment